زمانی که سیگار کشیدن در بین کسانی که جذاب، اجتماعی یا دوست داشتنی به نظر میرسند، به عنوان یک هنجار اجتماعی به تصویر کشیده شده؛ نوجوانان با تقلید از این رفتار پاسخ میدهند و سیگار میکشند. حال در صورتی که یکی از دوستان، خواهر یا برادرشان نیز سیگار بکشد، آنها به احتمال زیاد، تمایل بیشتری برای استفاده از سیگار کشیدن نشان خواهند داد.
تجارت و دخانیات
سودآور بودن صنعت دخانیات عامل بسیار مهم و برانگیزانندهای برای صاحبان شرکتهای بزرگ دخانیات در سراسر دنیا میباشد تا برنامهریزی دقیق و حساب شدهای برای جذب هر چه بیشتر
مشتری به خصوص در کشورهای در حال توسعه از جمله کشور ما داشته باشند. از طرفی بالا بودن جمعیت جوان و نوجوان (لازم به ذکر است که زنان و دختران مورد توجه ویژه این شرکتها به عنوان مشتریان آینده قرار دارند) در این کشورها عامل مهم دیگر موفقیت این شرکتها میباشد. ترفند دیگر این شرکتها ایجاد تنوع در محصولات و سالم جلوه دادن و بیضرر بودن آنهاست که باعث میشود افراد با نگرانی کمتری به سمت دخانیات کشیده شوند. از جمله تولید سیگارهایی با عناوین سبک و یا رواج قلیان و سیگارهای الکترونیکی و...
سرانه هزینههای مراقبتهای بهداشتی یک تابع از شیوع مصرف دخانیات و مصرف سیگار در بین افراد سیگاری و درآمد سرانه میباشد.
بریتیش امریکن توباکو (BAT) سالانه معادل 6 هزار میلیارد نخ سیگار تولید میکند که درآمدی معادل 300 میلیارد دلار به دنبال دارد که تقریبا برابر با 15 سال فروش نفت ایران است. در ایران،
دولت روزانه 8 میلیارد تومان به صورت نامحسوس، صرف درمان افراد سیگاری میکند؛ به عبارت دیگر، روزانه 12 میلیارد تومان در کشور ما برای سیگار هزینه میشود که البته نباید از تبعات اجتماعی فرهنگی آن غافل ماند.
اطلس جدید دخانیات تخمین میزند، سود صنعت دخانیات آمریکا 90 میلیارد دلار است.
پایین بودن قیمت سیگار، باعث افزایش تعداد نخ مصرفی در افراد جامعه به خصوص در قشر جوانان بوده است. نکته شایان توجه دیگر این است که سیگار به صورت باز و به شکل چند نخ هم به فروش میرسد و این مسئله دسترسی آسان با قیمت پایینتر این ماده را برای متقاضیان فراهم میکند.
سیگارسازان، جوانان و نوجوانان را هدف میگیرند!
جوانان و نوجوانان، بازار نخست صنعت دخانیات هستند. شرکتهای دخانیات در جستوجوی نوجوانان و جوانان به عنوان سیگاریهای جایگزین هستند. آنها به منظور تشویق مشتریان جدید برای امتحان محصولاتشان و ادامه مصرف، از انواع راهبردهای بازاریابی استفاده میکنند؛ بنابراین صنعت دخانیات جوانان و نوجوانان را هدف نخست تبلیغات و بازاریابی صنعت خود قرار داده است. این صنعت با پیامسازیهای معطوف به نوجوانان و جلب توجه آنها، مشتریهای جوان خود را جذب میکند.