دوران بلوغ و جوانی، زمانی است که افراد بیشترین آسیبپذیری را نسبت به شروع مصرف دخانیات دارند. نوجوانان و جوانان، نسبت به بزرگسالان، آسیبپذیرترند و بیشتر تحت تاثیر تبلیغات قرار میگیرند. آنها همچنین تمایل بیشتری به خطر کردن دارند؛ حتی به قیمت تهدید سلامت خود.
شرکتهای دخانیات با استفاده از روشهای مختلف و مصرف مبالغ هنگفت تلاش میکنند جوانان را متقاعد کنند که استعمال دخانیات خوب و حتی جذاب است. تجارت آنها به جذب این مشتریان جوان و حفظ آنها به عنوان مصرفکنندههای دائمی محصولاتشان بستگی دارد. بازاریابی در میان جوانان نتیجهبخش است، چراکه آنها نسبت به پیامهای مشوق استعمال دخانیات، آسیبپذیرند.
رایجترین ترفندهای جلب به مواد دخانی
از رایجترین ترفندها برای جلب نظر نوجوانان و جوانان به مصرف سیگار میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
پایین نگهداشتن قیمت: شرکتهای دخانیات با پایین نگهداشتن قیمت از طریق کالا برگ و خدمات تبلیغاتی، مشتریان را قادر به خرید محصولات خود میکنند. آنها قیمتها را
بهگونهای تنظیم میکنند که نوجوانان هم توانایی خرید محصولاتشان را داشته باشند. در سال 2008، تولیدکنندگان دخانیات نزدیک به 10 میلیارد دلار را صرف بازاریابی محصولات خود کردند. بخش عمده این مخارج (6 دلار از هر 7 دلار) برای پایین نگهداشتن قیمت هزینه کردند.
تسهیلات روش خرید محصول: قوانین، در فروش حضوری دخانیات به نوجوانان محدودیت ایجاد میکنند اما در اینترنت و فروش محصولات آنلاین نظارت کمتری وجود دارد؛ برای مثال؛ در حالی که بسیاری از شبکههای اینترنتی آمریکا اذعان دارند که خریداران باید بالای 18 سال سن داشته باشند اما تحقیقات انجام شده نشان داده است که خریداران 15 یا 16 سال با موفقیت توانستهاند سفارش بدهند و از هر 10 نفر، 8 نفر سفارش خود را دریافت کردهاند و از هر 10 مورد تحویل دخانیات تنها یک مورد نیاز به اثبات سن خود داشته است.
طراحی محصول مطابق خواست جوانان: سیگارهای خوشایند افراد سیگاری جدید، اغلب نرمتر و خفیفتر با طعم و مزه بهتر و کاهش واکنشهای فیزیکی بدن به دود سیگار است، در حالی که سیگار طعم دار در حال حاضر ممنوع است، این صنعت هنوز از طعم دهنده میوهای و سایر طعم دهندههای مورد علاقه نوجوانان در بسیاری از سیگارها استفاده میکند. سیگارهایی که در حال حاضر در طعمهای متنوع در دسترس است. (مثلا عطر و طعم انگور یا توتفرنگی) نسبت به سایر محصولات برای جوانان بسیار خوشایندتر است.